Visa-Auto » Blogi

Vaihtoautokauppa siirtyy enemmän eurooppalaiseen malliin

Toimitusjohtaja Samuli Hietarinta pohtii vaihtoautokaupan tulevaisuutta.

Toimitusjohtaja Samuli Hietarinta pohtii vaihtoautokaupan tulevaisuutta.

Uuden auton ostokulttuuri on jämähtänyt Suomessa vanhanaikaisten tapojen mukaiseksi. USA:ssa ja muualla Euroopassa vallitsevan erilaisen ostokulttuurin odotetaan kuitenkin levittäytyvän myös Suomeen.

Suomessa tapana on perinteisesti ollut, että kuluttajat kysyvät vain välirahaa uutta autoa ostaessaan, eivätkä saa koskaan tietää, mikä uuden ja vanhan auton todellinen arvo on.

Amerikassa ja Euroopassa taas on siirrytty enemmän uusien autojen nettokauppaan. Siinä kuluttaja myy vanhan autonsa vaihtoautoliikkeeseen ja ostaa uuden autonsa nettohinnalla merkkiliikkeestä.

Havainnollistetaan asiaa esimerkin avulla

Mikäli kuluttaja ostaa uuden auton, joka maksaa 30 000 euroa, saa hän usein siitä esimerkiksi 10% alennuksen, jolloin nettohinnaksi jää 27 000 euroa.

Jos hän antaa vaihdossa vanhan autonsa, jonka arvoksi liike määrää 10 000 euroa, hän ei saa uutta autoa todellisella nettohinnalla, vaan kauppahinnaksi tulee lopulta 20 000 euroa.

Mikäli asiakas taas myy vanhan autonsa vaihtoautoliikkeeseen esimerkiksi 9000 eurolla, ja ostaa uuden auton tuolla alkuperäisellä nettohinnalla 27 000 eurolla, jää hänelle uudesta autosta lopulta maksettavaa 18 000 euroa.

Kuluttajan kannattaa siis ensin pyytää uudesta autosta tarjous nettohinnalla. Tämän jälkeen kannattaa kilpailuttaa vanhan auton arvo vaihtoautoliikkeissä. Parhaimmassa tapauksessa kuluttaja säästää tuhansia euroja kyseisellä käytännöllä.

Nähtäväksi jää, pesiytyykö maailmalta tuttu tapa myös kunnolla Suomeen. Kuluttajalle lompakkoa säästävä kulttuuri ainakin on varmasti mieluinen.

 

Samuli Hietarinta,
toimitusjohtaja, Visa-Auto


Osta meiltä auto valmistujaislahjaksi – pitopalvelu 15 hengelle kaupan päälle!

YO-00

Oletko ajautunut kiivaaseen kyselypainiin itsesi kanssa, että mitähän ihmettä sitä ostaisi valmistujaislahjaksi omalle lapselle, puolisolle tai vaikkapa ystävälle? Ei hätää – me haluamme auttaa ja nopeuttaa päätöksentekoasi!

ERIKOISKAMPANJA VOIMASSA KE 3.5. – LA 13.5.

Nyt on mahtava tilaisuus hankkia esimerkiksi ylioppilaaksi valmistuvalle lapsellesi hänen elämänsä ensimmäinen oma auto.

Kaikille yli 3000 euron hintaisen auton valmistujaislahjaksi ostaneille on luvassa muhkea bonus: catering-palvelu valmistujaisjuhliin 15 hengelle (arvo noin 500 euroa)! Palvelun toimittaa Mauno Catering.

Kurkistele rauhassa autojamme täältä nettisivuilta tai tule käymään liikkeessämme osoitteessa Allastie 4, Raisio. Olemme auki arkisin klo 09-18 sekä lauantaina klo 10-15.

Tervetuloa!

YO-03

mauno_netti-122

Noora-KTM-22-6-2016-50

Noora-KTM-22-6-2016-148

 


Visa-Auto ja Teemu Packalén yhteistyöhön

Visa-Auton toimitusjohtaja Samuli Hietarinta ja vapaaottelija Teemu Packalén yhteiskuvassa.

Visa-Auton toimitusjohtaja Samuli Hietarinta ja vapaaottelija Teemu Packalén yhteiskuvassa.

Varsinais-Suomen suurin vaihtoautojen erikoisliike Visa-Auto ja 29-vuotias UFC-vapaaottelija Teemu Packalén ovat solmineet yhteistyösopimuksen.

Visa-Auton ja Teemun yhteiselon alkaminen oli kuin satumaisen romanttisesta vaihtoautoliike-elokuvasta. Nimittäin eräänä viattomana arkiaamupäivänä matkusti Teemu kaverinsa autolla sekä osittain apostolin kyydillä Raisioon. Kun Teemu oli astunut Visa-Auton liikkeeseen, noteerasi reipas myyntipäällikkö Miikka teräväpannuisen asiakkaan. Miikka tajusi heti, että tuo tyylikkäillä viiksillä sekä elegantilla asukokonaisuudella varustettu sporttinen hahmo on kansainvälisen tason vapaaottelija.

Miikka oli ensin äimän käkenä, sillä juuri edellisen viikon viikkopalaverin lopuksi oltiin höpisty toimitusjohtaja Samulin kanssa, että olisi mielenkiintoista tehdä yhteistyötä jonkun vapaaottelijan kanssa, sillä yhtäältä kyseessä on nouseva sekä tunteita herättävä laji ja toisaalta sieltä suunnalta voisi saada mukavaa lisänäkyvyyttä uusien potentiaalisten asiakkaiden verkkokalvoille. Ehkä nuorempaa asiakaskuntaakin. Mene ja tiedä.

Siitä se sitten lähti. Miikka meni oitis Teemun luokse, kertoi tunnistavansa tämän ja ehdotti sen kummempia miettimättä, että eiköhän ryhdytä tekemään jonkinlaista yhteistyötä. Sitten Miikka soitti toimitusjohtaja Samulille.

”Et ikinä arvaa, kuka mulla on täällä asiakkaana?”, hihkui Miikka. Kuultuaan tästä jopa tarunhohtoiseksi luokiteltavasta kohtaamisesta, riensi Samuli paikalle kakkoskerroksen toimistostaan. Yhteistyökuviot leivottiin nopeasti kuntoon ja kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.

Teemu Packalénin katse lokakuun UFC-illassa Gdanskissa, Puolassa

Yhteistyön myötä Visa-Auto tukee Teemun autoilua sekä on muutenkin mukana Teemun matkassa. Teemu itse on erittäin mielissään hieman yllättävästikin käynnistyneestä yhteistyöstä.

”Mulla on paljon treenaamista, promoamista ja kaikenlaista hässäkkää siellä sun täällä. Nyt pääsee helposti treeneihin ja kiertämään ympäri Suomea. Arki helpottuu huomattavasti”, kommentoi Teemu.

Tavoitteena on tehdä pitkäaikaista ja molempia osapuolia hyödyttävää yhteistyötä. Visa-Auton työporukka suunnittelee jo muun muassa energistä työhyvinvointipäivää vapaaottelusalille Teemun heiteltäväksi. Teemun seuraava iso tähtäin on asetettu lokakuulle, jolloin hänen tavoitteenaan on hypätä kehään Gdanskin UFC-illassa, Puolassa.

”Visa-Auto aikoo olla voimakkaasti mukana lokakuun UFC-illassa – jos ja kun Teemu siellä ottelee. Voisin kuvitella, että esimerkiksi pari onnekasta Facebook-sivustomme seuraajaa pääsee katsomaan vapaaottelua ja viettämään viikonlopun Puolassa”, kommentoi Visa-Auton hyväntuulinen toimitusjohtaja Samuli Hietarinta.


Tyytyväiselle asiakkaalle vaihtoauto

Vaihtoautojen ympärillä tapahtuu tällä hetkellä enemmän kuin moneen vuoteen. Blogitekstin arvoisia aiheita on useampiakin, mutta aloitetaan blogimme tästä. Myyjän kannalta jokainen liikkeessä vieraileva ihminen on positiivista asiakaskokemusta janoava kuluttaja, joten ensivaikutelman kanssa on oltava äärimmäisen valppaana.

Joskus elettiin aikaa, jolloin autokaupassa käytiin katsomassa neljäkin kertaa eri autovaihtoehtoja, ennen kuin tehtiin ostopäätös halutusta ja tarpeellisesta kiesistä. Siinä oli myyjälläkin aikaa hieroa tuttavuutta kaikessa rauhassa, eikä asiakkaan esittämiä kysymyksiä tarvinnut juurikaan miettiä etukäteen. Vastaus saattoi olla aika usein luokkaa ”selvitetäänpä tämä”.

Nykyään autonvaihtoa suunnitteleva tai harkitseva ihminen tekee taustatyön usein niin pieteetillä, että autokaupassa käyntien määrä on pudonnut 1,4:ään per tehty ostopäätös. Liikkeellä ja myyjällä on täten oltava heti kaikki mahdollinen tieto autosta jo siinä vaiheessa, kun myynti-ilmoitus painetaan enterillä verkkosivuille.

Miettikääpä miten merkitykselliseksi ovat asiakkaamme kehittyneet. Ennen oli aikaa lämmitellä neljän-viiden käynnin ajan, mutta nyt on oltava valmiina palvelemaan asiakasta joka kerta kun ovi käy. Ja pelkkä perus asiakaspalvelu ei riitä, pitää pystyä tarjoamaan asiakkaalle se mainitsemani positiivinen asiakaskokemus. Tuli kauppaa tai ei, haluan, että Visa-auton ovesta ulos astelee tyytyväinen ja huomioitu ihminen.

hyundai
Tottahan toki kaikkien suomalaisten vaihtoautoliikkeiden historiasta löytyy tapauksia, joissa asiakas ei ole ollut tyytyväinen tekemäänsä kauppaan. Auto saattaa hajota autoliikkeen pihasta poistuttaessa tai se saattaa olla seuraavan kymmenen vuoden taipaleen luotettavampi kuin keskimääräinen avioliitto. Edes uuden auton käyttövarmuutta ei voi kuin parhaimmillaankaan veikata. Lupauksen voi silti aina antaa vastuusta ja sen kantamisesta.

Harmillisissa reklamaatiotilanteissa pyrimme mahdollisimman nopeaan ratkaisuun. Tärkeintä on saada asiakkaalle auto alle ja auto tien päälle. Joskus se syö meiltä liiketoiminnan perustoimintoja yksittäisissä autokaupoissa, mutta pitkällä matkalla tyytyväinen asiakas merkitsee enemmän.

Alussa olikin juttua vaihtoautojen ympärillä vellovasta markkinasta ja miten se mielestäni tulee muuttumaan. Minulla onkin ajatuksia siitä miten tulevaisuudessa tehdään vaihtoautokauppaa, mutta siihen palaan seuraavassa blogitekstissäni.

Terveisin Samuli Hietarinta, toimitusjohtaja